måndag 2 mars 2015

Förväntningar

Det var mannen som paret mötte i skogen som hade lämnat den unge pojken där. Det är däremot inte självklart att det är han som varken dödade eller våldtog honom. Det kan vara så att han lämnat pojken i utbyte mot pengar eller var tvungen att göra det på grund av hot,  på så sätt skulle gärningsmannen kunna sudda bort alla spår från sig själv. Jag tror att den rädda och osäkra mannen i skogen tar livet av sig längre fram i boken när poliserna kommer honom på spåren. Han var väldigt ångerfull i skogen "det var fel det som hade hänt, hur kunde det hända?". Han låter inte som en typisk pedofil när man läser om vad han tänker på vilket gör mig misstänksam över om det verkligen var han som våldtog pojken.

Jag tror, nästan hoppas att Kristine och Reinhardt ska separera. De verkar inte passa ihop som ett par då de är väldigt olika och Kristine nästan är rädd för sin make. Kanske denna traumatiska upplevelse kan få paret att hitta tillbaka till varandra men än så länge verkar Kristine mest olycklig i deras förhållande. Även Reinhardt trotts han inte visar det på samma sätt som Kristine. Hans tankar har inte uppmärksammats så som Kristines.

De båda poliserna verkar väldigt professionella. Det uppmärksammas när de talar med mamman till den lille pojken. Att lämna ett sådant besked är inte enkelt men de tvingas göra det och klarar att lämna beskedet på ett professionellt sätt genom att behålla lugnet.

Under de sidor ur boken som jag läst beskriver berättaren personer, händelser och miljö väldigt tydligt och jag som läsare får en klar bild över vad som sker. Jag tycker om boken då den är verklighetstrogen och spännande utan att vara svårläst. Händelserna i boken gör mig orolig då den är så verklighetstrogen. Att den är verklighetstrogen är väldigt hemsk, en pojke blir våldtagen och ändå blir jag inte förvånad när jag läser boken,  det hade kunnat hända vem som helst. Pojken skulle bara gå hem..

1 kommentar:

  1. Hmm... hur ser en typisk pedofil ut? Jag tycker det är det som är skrämmande. Det kan ju vara vem som helst?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.