måndag 30 mars 2015

Citat 1 - Hannes

"De tar för sig. De har ingen respekt för auktoriteter, om de vill ha något, så tar de det, och de har inget annat än förakt till övers för oss." Sida 54.


Mitt citat utspelar sig i en diskussion om döden och brottslingar mellan Skarre och Sejer. Det är en mening från Sejer där han berättar att han i viss grad avundar kriminella, för att dem vågar stå upp mot samhället. Han anser självklart att det är fel men han avundar till en viss del dem, för att de gör vad dem vill och inte många kan säga stopp till det. Det är också en mening jag tror författaren lade till för att få en att tänka ur en kriminells situation. Men jag vet även att i en kriminells situation finns en sjukdom eller en mycket dålig barndom eller uppväxt bakom. T.ex alkoholiserade föräldrar eller en grav fattigdom osv.  Men jag räds mig lite över att en polisman känner så. Men jag tycker det är en mycket spännande tanke och därför valde jag att använda det som citat. För på ett sätt är det ju verkligen sant, det är ett mycket korrekt uttal från Sejer.
Jag tror väldigt många känner en sorts avund på kriminella men inte skulle vilja vara dem endå, det är å något sätt respektlösheten och friheten som lockar de flesta.

Jag känner att författaren är den som känner det egentliga avundet mot dem som inte har någon respekt för samhället och gör vad det vill. Jag tror på ett sätt att författaren lägger ner mycket av hennes fantasier genom boken, för den är väldigt detaljerad och verklighetstrogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.