måndag 2 mars 2015

Förväntningar


Jag tror att det var mannen som Kristine och Reinhardt Ris mötte i skogen som mördade pojken (Jonas August). Jag tror det eftersom det stämmer överens med bådas berättarperspektiv, man hör gärningsmannens berättelse om hur han möter paret i skogen och man hör parets version när de möter en tillsynes "stressad" och haltande man. 

Jag tror att Kristine och Reinhardt kommer att gå skilda vägar eftersom Kristine gärna vill ha ett barn, vilket inte hennes man vill ge henne. Han tycker att det inte finns nog med tid och pengar. Jag ogillar Reinhardt för att han är ganska bordus och bestämmande. Kristine är mer ansvarsfull och omtänksam. Det känns som att hon inte ens skulle vilja skada en fluga. 

Kommissarie Sejer är ganska lugn av sig och sympatisk. Jag tror inte att det komne hända särskilt mycket med honom genom berättelsen, annat än att han fortsätter utreda fallet och att han kanske blir lite skakad efter detta hemska fall. Jag tycker om Kommissarie Sejer eftersom han är smart lugn och eftertänksam. 

Gärningsmannen tror jag kommer att bli hittad och straffad. Jag tror att han ångrar det han gjort, men att han inte kan hjälpa det eftersom han har en psykisk diagnos. Han är rädd och ångerfull men samtidigt ganska nöjd med vad han gjort. Jag tycker inte om honom eftersom han mycket troligtvis är en pedofil och nu också en mördare. 

Jag tror att boken som helhet kommer vara ganska lättläst, om man bortser ifrån det faktum att det sker väldigt hemska saker i den. Med det menar jag att språket är enkelt att förstå, men den kan vara svårläst för personer som tycker sådana här hemskheter är jobbiga.

Just nu tycker jag boken är väldigt spännande, och jag tror att spänningen kommer hålla i sig ända till slutet. Jag anser att berättelsen är trovärdig eftersom detta mycket väl hade kunnat hända i verkligheten. Det finns många fall av pedofili och det finns liknande fall i verkligheten.

Jag tror att författarens budskap är att vi ska bli medvetna om vad som faktiskt kan hända. Man tänker ofta att sådana saker inte händer en själv, men denna berättelsen får i alla fall mig att tänka på var jag går någonstans och vid vilken tid på dygnet. Jag är också mer orolig för mina yngre kusiner när de ska gå hem om kvällarna sedan jag började läsa boken, och jag tror även att detta är en  bakomliggande tanke. Jag tror även att en annan tanke med boken är att man ska få in lite spänning i vardagen. 

1 kommentar:

  1. Spänning i vardagen är nog något väldigt många längtar efter:)

    Snygga stycken!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.