måndag 9 mars 2015

Citat 1 - Cajsa

"Varför dras vi till annans död?" s.45

Detta citat finner man på sida 45 ur boken Den som älskar något annat.  Citatet är i form av en fråga ställd av Skarre menad till inspektör Sejer. Dialogen mellan de båda poliserna är väldigt allvarlig och varken Skarre eller Sejer har något klart svar på frågan. De börjar båda fundera, varför blev de egentligen poliser och varför är det egentligen dem som sitter där och utreder ett mord på ett litet barn? De hade kunnat göra något trevligare båda två, jobb som konditor hade varit ganska trevligt påstår Skarre. När istället Sejer ställer frågan till Skarre om vad som drar honom till Kriminaliteten svarar han "Någonstans innerst inne är jag möjligen lite avundsjuk." Skarre blev genast lite fundersam och förstår inte hur Sejer menar. Sejer påstår då att han som väldigt laglydig, nästan lite för mycket saknar det som kriminaliteten har. De kriminella tar för sig och har ingen förakt över lagen. De tar vad de vill ha. Sejer menar då att rättvisan ska fram, om inte han kan få det ska heller ingen annan få det.

Det här citatet får mig som elev på Bernadottegymnasiet att fundera. Varför vill jag jobba som polis och varför vill jag ta tag i de saker som andra människor gärna vill undvika? Det finns förmodligen inte något direkt svar på frågan vilket de två karaktärerna ur kapitlet inte heller verkar ha. Troligtvis är det spänningen och att få fram en rättvisa som driver mig men även ovissheten om vad som ska hända sen får mig att vilja ta reda på mer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.