måndag 30 mars 2015

Citat 3 - Hannes

"Jag dras inte till döden, gör du?" - Sida 54.


Det är ett mycket kort citat som verkligen fick mig att tänka till. Om man dras till döden.... det är en mycket svår fråga, för att varje dag, varje timme, varje minut och varje sekund dras man mot döden genom att man blir äldre. Man kan också tolka det som en fråga ifall man räds döden. Och det är en fråga som många har ställt sig själva genom tiderna kan jag tänka mig, och författaren har ställt frågan på ett sätt som kan riktas mot läsaren vilket jag tycker är ganska häftigt.

Det är en diskussion mellan Sejer och Skarre som handlar om att folk dras till andras dödsfall. Vilket också är en intressant diskussion för jag tror att den stämmer till en väldigt stor del, men just den frågan jag valde att använda som citat fick mig att reagera annorlunda, för man kan tydligt se att den är smått riktad mot läsaren då Skarre inte ens svarar på frågan. Så jag anser att författaren vill ge läsaren en tankeställare som i varje fall funkade på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.