onsdag 18 mars 2015

Citat 1 - Adrian


"- Polisen håller korten tätt mot bröstet när det gäller Jonas August och hans tragiska öde."

Citatet hittar du i det sjuttonde kapitlet, på sidan 81.

Kristine och Reinhardt diskuterar Reinhardts besatthet kring mordet som begåtts. Reinhardt känner sig till och med delaktig i det hela. Han påstår se händelseförloppet rulla framför ögonen på honom, likt en film. Kristine läser upp vad som står i en av tidningarna och säger att det inte känner till händelseförloppet.

Jag kan förstå och hålla med båda två. Å ena sidan så såg de den huvud misstänkta, och hittade offret i skogen. Hade jag gjort det hade jag också känt mig delaktig, men jag tycker samtidigt att sättet Reinhardt gör det på är överdrivet. Han är nästan fanatisk kring alltihop och det tycker jag är fel. Det är klart han kan känna sig delaktig och följa fallet, men det överdrivna sättet han gör det på tycker jag är överdrivet. Men å andra sidan kan jag förstå Kristine, om man hittar en död kropp så är det omöjligt att fortsätta sin vardag som om ingenting har hänt. Därför kan jag förstå att hon försöker glömma det. Det är just helt klart en traumatisk upplevelse.

När det kommer till citatet tror jag det betyder att polisen inte vet så mycket som det önskar att det gjorde och därför vill de inte göra några uttalanden. Det kan få tidningarna att spekulera kring det. Kanske vet polisen mer än de säger, eller så vet de kanske verkligen inte så mycket ändå. Därav en sådan rubrik till artikeln i tidningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.