måndag 30 mars 2015

Citat 6 - Hannes

"Hon var fylld av skräckblandad förtjusning, för hon ville inte och hon ville, men så var livet. Pojkarna skulle få som pojkarna ville ha och hon ville inte vara den som satte sig på tvären." 
- sida 205


Detta är ett oroväckande citat som jag tagit ur boken där en hittills okänd flicka ska iväg för att idka samlag med en pojke i en jordkällare, den jordkällare där Edwin blir funnen, hon för det att framstå som vad hon vill och tycker inte spelar någon roll för att killarna ska få vad de vill ha, det är en sexistisk tanke som jag tror författaren verkligen har placerat dit för att hon anser att det är ett samhällsproblem idag. Vilket på ett sätt jag kan hålla med om att det är, tjejer gör som killarna vill och det kan bli saker som tjejerna egentligen inte vill. Det finns ju självklart samma scenario fast tvärtom, dock inte i samma utsträckning. 

Jag tror författaren vill få läsaren att reagera och koppla samman med verkligheten, för den meningen bidrar inte ett dugg till storyn och är ur bokens synpunkt rätt meningslös. Men i verkligheten har den en enorm betydelse därför anser jag att det är författarens egna verklighetstillägg för att få folk att tänka efter, och förstå unga människors (framförallt tjejers) vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.